Thursday, April 22, 2010

cuti..kampung dan negeri ku..

alhamdulillah wa syukru lillah..
cutiku bersisa dalam 2 3 hari lg..berat rasanya nak meninggalkan kg halaman.. selalunya x begini.. penulis sedikit sentimental untuk cuti kali ini..kenapa?? xtau la..

pasti spenulis akan merindui angin petang yg sepoi2 bahasa di laman rumah.rindu untuk berjalan2 bersama2 adik2 tiap2 petang.rindukan suara2 penghuni rumah.rindukan semua nya.. penulis berasa bersyukur di lahir dan di besarkan di kg. memang jiwaku jiwa seorang budak kg.. tapi penulis bersyukur..xlah terasa hiruk pikuk kwsn bndr.. bertegur sapa dgn jiran tetangga dan orang kg..alangkah nyaman dan bahagia kampungku..

lebih kurang seminggu sudah berada di rumah, penulis terfikir2 apakah gambaran kampungku 5 thn, 10 thn lg.. dari bandar kota bharu menuju ke tempat tinggal penulis, tlh byk kwsn2 tanah padi yg sedang dijalankan pembangunan rumah2 kedai dan juga rumah2 banglo..penulis selalu berdiskusi dgn seorg sahabat.."pelik ya orang2 di kelantan ni.. dalam hutan n sawah padi pun masih byk ada lg n bleh jumpa rumah2 banglo yg besar2..takjub rasanya berada di negeri serambi mekah ni.." alahamdulillah..mungkin berkat negeri yg dinaungi oleh tok guru nik aziz..
setelah tamat tingkatan 5, penulis telah keluar bermusafir dan berhijrah di negeri lain demi menuntut ilmu. byk yg penulis bandingkan kehidupan di bandar dan di kampung.. ternyata,penulis lebih menyukai kehidupan kampung..
penulis menghitung hari2 yg bakal ditempuhi nanti.. berapa lama je tinggal di kampng sendiri. mostly masa yg diperuntukkan adalah berada di negeri lain demi perjuangan islam..

cuti kali ini penulis betul2 hargai...ye la kan, shbt2 lain bercuti 3 bln..tapi apakan daya, penulis nekad untuk mengambil short sem.. cuti2 ku akan di penuhi dgn belajar di uiak.. habis short sem terus mengikuti program baktisiswa sciencess yg akan di jlnkan di labuan..balik aje dr labuan, penulis akan berkhidmat di uia kuantan untuk adik2 yg akan register untuk kemasukan baru di uia kuantan... baru2 ni penulis ada apply keje sambilan di mahallah.. harap2 nya dapat la keje 2.. lbh kurang seminggu lps 2, dah stat sem baru.. begitulah jadual yg agak padat untuk penulis hadapi..tambahan pula penulis di tugaskan dalam unit sponsor untuk baktisiswa nanti.. agak berat tanggungjawab mencari duit ni..xda duit,xda program..gitulah gamaknya..

Ya Allah,Kau permudahkanlah jalan kehidupanku ini dan berkatilah daku..

baru2 ni dah dapat result untuk sem lps.. pointer sedikit menurun dan penulis kena repeat 1 paper.. mama berleter mengatakan jgn lg nak aktif dan menghabiskan masa dgn berprogram.. kadang2 penulis keliru, study dan program..tapi hakikat yg penulis x nafikan adalah semuanya terletak pada diri sendiri.. bagaimana kita mengatur gerak kerja dan masa untuk belajar.. pengalaman lepas byk mengajar.. tapi jika penulis x ambil endah dan mengambil pengajaran, sangatlah rugi wahai diri..

Ya Allah berlah daku petunjuk dan hidayahMu..

penulis perlu berjiwa kental, baca dan ikuti rentak irama kehidupan kampus yg sebenar..

gud lurk..(^_^)

No comments:

Post a Comment